Nogle sikrer at sitet virker, mens andre samler statistik ind til forbedring af din brugeroplevelse. Hvis du klikker videre, accepterer du vores brug af cookies. Vil du vide mere om vores cookies, og hvordan du sletter dem, klik her
Ifølge den franske sociolog Pierre Bourdieu er der flere former for kapital; økonomisk, social og kulturel. Kapitalformerne er gode redskaber til at beskrive den indflydelse, hollænderbønderne udøvede på Amager. Selvom deres økonomiske privilegier kun omfattede Store Magleby, påvirkede den hollandske kultur hele øen, og hollændernes ånd lever den dag i dag.
Undervisningsforløbet, "Hollænderbønderne og Bourdieus kapitalformer", tager eleverne med på en omvisning på Amagermuseet, hvor de skal høre om øens særegne lokalhistorie og -identitet. Herefter skal eleverne selv reflektere over, hvordan de tre kapitalformer kommer til udtryk i hhv. fastelavnsfejringen, kirken og amagerdragten, samt finde genstande i udstillingerne, der understøtter deres argumenter.
Dragterne skildrede efter udsmykning hvor stor en økonomisk kapital man havde. Der er en materiel værdi i dragten, og man brugte det til markedsføring. Dragterne skildrer [også] et fællesskab, da man i området havde samme dragter på. Det er den sociale kapital - de gav presige og status. Dragterne skildrer ift. kulturel kapital hvor man kom fra, og hvilken kultur man hørte til. Da man som hollænder havde en bestemt viden ift. landbrug og salg, derfor ville folk være som dem.
- Besvarelse af elever fra Himmelev Gymnasium
Formålet med forløbet er:
Klassetrin: Fra 9. klasse til. 3.g.
Fag: Historie, samfundsfag.
Mål: At eleverne opnår kendskab til hollænderbøndernes særlige status i datidens lokalmiljø, og kan udvælge historiske genstande til belysning af historiske problemstillinger.
Metode: Vekslen mellem oplæg/opgaver/diskussioner.
Varighed: 1,5 time.
Lokation: Amagermuseet.
Som forberedelse til undervisningsforløbet kan eleverne læse Mentz, Søren: Portræt af et lokalsamfund – fra amagerdragt til røvgevir, Aarhus Universitetsforlag, 2019, s. 62-95 samt artiklen Mentz, Søren: ”Historiebevidsthed, lokalidentitet og moderne kunst”.
Undervisningsforløbet kan bestilles ved at sende en mail til skoletjeneste@museumamager.dk med følgende information:
Forløbet er gratis for skoler og gymnasier fra Dragør og Tårnby kommune. For skoler og gymnasier uden for kommunen koster forløbet 300 kr.